December 27, 2011

Hebat

Suatu masa lalu masa di sebuah kampung ada seorang abah yang sangat baik. Dia selalu mengingatkan anak lelakinya yang cute itu tentang masa hadapan. Abah selalu berkata "ingat bila besar jadi doktor ek supaya senang masa depan".


Masa sekarang....
Aku berfikir balik jadi doktor senang. Ahha senang mengarah, senang berkata, senang bangga.....MENGGELABAH....bagi aku doktor senang dengan hidup dia sekarang tapi aman ke hidup tue. Bagi aku kalau ada "Dato"belum tentu bagus dalam berniaga, ada "Tan sri" bukan pandai berpolitik, ada "Phd" bukan hebat pun. Cuba cari orang yang ada "PHD" tue dan suruh dia bercucuk tanam, tangkap ikan atau membuat roti tentu-tentu dia tiba-tiba benggap nak mampus. Jadi takde la hebat mana pun.

Jadi Abah-abah semua kejayaan anak-anak adalah seorang insan yang seimbang dari segalanya....yang penting anak jadi orang bukan jadi binatang bila dah besar. Buat semua orang yang rasa bijak pandai apa kata tunduk sedikit kepala lihat bawah sebab yang dibawah nie akan naik dan mungkin lebih tinggi dari kita. Tak mau dengar lantak itu ko punya pasal...

No comments: